Skip to main content

Promised Messiah was to be from the Muslim community, and not an Israelite prophet ( اِمَامُکُمْ مِنْکُمْ)

The Israelite Messiah, Jesus, died, as is made clear by the Holy Prophet Muhammad’s sayings. And the Messiah whose advent in the latter days has been prophesied by the Holy Prophet, was to be from the Muslim community, and not an Israelite prophet. This is borne out by the following  Hadith :



Hadees





 حدثنا : ‏ ‏إبن بكير ‏ ، حدثنا : ‏ ‏الليث ‏ ‏، عن ‏ ‏يونس ‏ ‏، عن ‏ ‏إبن شهاب ‏ ‏، عن ‏ ‏نافع ‏ ‏مولى ‏ ‏أبي قتادة الأنصاري ‏ ‏أن ‏ ‏أبا هريرة ‏ ‏قال : ‏قال رسول الله ‏‏ﷺ ‏: ‏كيف أنتم إذا نزل ‏ ‏إبن مريم ‏ ‏فيكم وإمامكم منكم ، ‏تابعه ‏ ‏عقيل ‏ ‏والأوزاعي. ‏
                                                                 (بخاری کتاب الانبیاء باب نزول عیسیٰ )

"What will be your condition when the son of Mary will descend among you and he will be your Imam from among yourselves." (Sahih Bukhari, Kitabul Anbiya, Bab Nazool Isa)

This proves that Jesus, the Israelite prophet was dead, for the Messiah of the latter days was to be another person. It should be noted that prophecies invariably require interpretation and are not necessarily fulfilled exactly literally. The reason is that when a prophet or other righteous person is shown future events by God Almighty, it is in the form of visions or dreams seen by their spiritual, not physical, eyes. All holy scriptures are agreed that most dreams and visions require interpretation. This also applies to the Holy Prophet’s prophecies relating to "the descent of the Messiah", Dajjal, Gog and Magog, the Dabbat al-ard, etc.

Just because there are prophecies speaking of the "coming" of the Messiah, one cannot deduce therefrom that Jesus is still alive, while on the other hand numerous verses of the Quran and many Hadith reports declare forcefully that Jesus is not alive but died, and even his age is given as 120 years.

امت محمدیہ میں سے امام

آنحضرت ﷺ نے جہاں امت محمدیہ میں مسیح موعود کی خبر دی ہے وہاں ساتھ ہی فرمایا ۔ امامکم منکم تم میں
(سے تمہارا امام ہوگا ۔        (بخاری کتاب الانبیاء باب نزول عیسیٰ

صحیح مسلم کی روایت اس کی مزید وضاحت کرتی ہے ۔ آپ ﷺ نے فرمایا ۔ امکم منکم ۔تمہاری امامت کرے گا 
(اور تم میں سے ہوگا            (مسلم کتاب الایمان باب بیان نزول عیسیٰ 

حضور ﷺ نے فرمایا حضرت موسیٰ نے دعا کی کہ اے رب مجھ کو امت محمدیہ کا نبی بنادے ۔ ارشاد ہوا اس
امت کا نبی اسی میں سے ہوگا ۔ عرض کیا تو مجھ کو محمدکی امت میں سے بنادیجئے ۔ ارشاد ہوا کہ تم پہلے ہوگئے وہ
پیچھے ہونگے البتہ تم کو اور ان کو دارالجلال یعنی جنت میں جمع کردونگا

 (نشر الطیب از اشرف علی تھانوی ۱۳۹۷ھ ادب منزل پاکستان چوک ، کراچی)

ایک روایت میں ہے کہ حضرت عیسیٰ علیہ السلام نے دعا کی کہ مجھے امت محمدیہ کا امام مہدی بنادے۔ تو اللہ
نے فرمایا ۔ اس کا وجود احمد ﷺکے ذریعہ (یعنی اس کی امت میں سے) ہوگا ۔

 (کتاب المہدی صفحہ ۱۱۲ از صدرالدین صدر، مطبوعہ تہران ۱۹۶۶ء)

 صحیح مسلم کی روایت اس کی مزید وضاحت کرتی ہے ۔ آپ ﷺ نے فرمایا ۔ اَمَّکُمْ مِنْکُمْ ۔تمہاری امامت
کرے گا اور تم میں سے ہوگا    (مسلم کتاب الایمان باب بیان نزول عیسیٰ )
۔ حضور ﷺ نے فرمایا حضرت موسیٰ نے دعا کی کہ اے رب مجھ کو امت محمدیہ کا نبی بنادے ۔ ارشاد ہوا اس
امت کا نبی اسی میں سے ہوگا ۔ عرض کیا تو مجھ کو محمدکی امت میں سے بنادیجئے ۔ ارشاد ہوا کہ تم پہلے ہوگئے
وہ پیچھے ہونگے البتہ تم کو اور ان کو دارالجلال یعنی جنت میں جمع کردونگا ۔

  (نشر الطیب از اشرف علی تھانوی 1397ھ ادب منزل پاکستان چوک ، کراچی)
۔  ایک روایت میں ہے کہ حضرت عیسیٰ علیہ السلام نے دعا کی کہ مجھے امت محمدیہ کا امام مہدی بنادے۔ تو اللہ نے فرمایا ۔ اس کا وجود احمد ﷺکے ذریعہ (یعنی اس کی امت میں سے) ہوگا ۔
   (کتاب المہدی صفحہ 112 از صدرالدین صدر، مطبوعہ تہران 1966ء)

Bukhari


Comments

  1. PLEASE VISIT .....
    http://www.alislam.org/topics/messiah/index.php

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

If Jesus did not die upon the cross: A study in evidence

The Last Supper This is a small booklet with a very descriptive title, written by an Australian Judge, Ernest Brougham Docker, in 1920. He became a judge of the District Court and chairman of Quarter Sessions for the north-western district in 1881. He retired in 1918 after the passage of the Judges Retirement Act.
He examines the limitations in the so called testimony of the apostles about resurrection in his book. He makes several strong points against resurrection of Jesus, may peace be on him, but one that can be described in a few lines is quoted here:
“He (Jesus) expressed his forebodings to His disciples, I firmly believe; I am equally convinced that He did not predict His rising again. The Conduct of the disciples after crucifixion shows that they had no expectation of a resurrection; and it is altogether incredible that they could have forgotten a prediction so remarkable.”
There are 14 parts of this short booklet by Ernest Brougham Docker, published in 1920. The fifth part concl…

Aloe and Myrrh: modern day analysis of two ancient herbs

By Arif Khan .. Edited by Jonathan Ghaffar
Aloe and Myrrh are mentioned in the Gospel as being present immediately after the body of Hadhrat Isa (Jesus) was tended to by Nicodemus and Joseph of Arimathea; the presence of these medicinal plants has often been explained by Christian scholars as being part of an embalming process, whereas Hadhrat Masih Ma’ud (Mirza Ghulam Ahmad) in his treatise “Masih Hindustan Mein” (“Jesus in India”) described how they were essential ingredients for an ointment applied to Jesus’ wounds. What role do these herbs play today? Can an exploration of their modern day uses throw light on possible events 2000 years ago?The mention of the herbs appears in the Crucifixion story as it is recorded in the Gospel of John:

وفات مسیح پر حضرت ابن عباس ؓ کا عقیدہ

سیدناحضرت ابن عباس رضی اللہ تعالیٰ عنہ سورۃآل عمران کی  آیت نمبر ۵۶

کا ترجمہ کرتے ہوئے فرماتے ہیں ۔ مُمِیْتُکَ ۔یعنی مُتَوَفِّیْکَ کا مطلب ہے میں تجھے موت دینے والا ہوں ۔